Jason Doyle Debrecenben! Az ausztrál világklasszis részvétele az augusztus 20-ai Debrecen Nagydíjon azért bírt különleges jelentőséggel, mert így vége szakadt a harminckét szűk esztendőnek, s újra egyéni világbajnokot köszönthettek a szurkolók a cívisvárosban. Anno, 1990 augusztus 20-án a dánok ikonikus alakja, Hans Nielsen ejtette ámulatba a hajdúsági publikumot. Most 2017 világelsőjén volt a sor, hogy bizonyítsa tudását a Perényi Pál Salakmotor Stadionban. Jason Doyle a világsztárok mozgalmas napjait éli, így nem meglepő, hogy péntek este még a lengyel ekstraliga rájátszásában, Lesznóban ült motorra a hazai csapat színeiben. Az Unia Leszno–Motor Lublin derbi este fél tizenegykor ért véget, s Doyle-ra ezt követően még több mint 800 kilométer várt, hogy szombaton kora délután starthoz állhasson Debrecenben – írta a Nemzeti Sport Online.
A szervezők megpróbáltak gondoskodni arról, hogy a július végén a Speedway of Nations küzdelemsorozatában csapat-világbajnoki címet szerző auszinak ne legyen egyszerű dolga a cívisvárosban, ezért komoly ellenlábasokat szerződtettek Doyle mellé. A 47. Debrecen Nagydíjra tizenegy ország – Ausztrália, Dánia, Lengyelország, Svédország, Szlovénia, Ukrajna, Finnország, Németország, Lettország, Csehország és Magyarország – 16 versenyzője kapott meghívást. A névsorból kiemelkedett az ötszörös Grand Prix nagydíj-győztes, négyszeres világkupa-aranyérmes dán, Niels Kristian Iversen, a svédek csapat-világbajnoka, Peter Ljung, a debreceni salakovál pályacsúcstartója, a lengyel Jakub Jamróg, a hétszeres finn egyéni bajnok, Timo Lahti, a junior világbajnoki döntőben szereplő cseh, Petr Chlupac, illetve a korábbi Debrecen Nagydíj-győztes lengyel, Pawel Miesiac.
Természetesen bizonyíthatott a megmérettetésen a három magyar élversenyző, Magosi Norbert, Kovács Roland és Fazekas Dennis is. S ha már a mieink. Legutóbb Magosi hódította el a cívisváros címerével ellátott Zsolnay porcelánt, s ekkor 2017-et írtunk. A Debrecen Nagydíj közel fél évszázados történetében a legtöbb diadalt Adorján Zoltán könyvelhette el, a Bajnok 12-szer – 1984-től 1989-ig zsinórban hatszor – állhatott a dobogó legfelső fokán augusztus 20-án. A képzeletbeli örökranglistán Adorjánt Tihanyi Sándor, Magosi Norbert és Tabaka József követi holtversenyben, mindannyian három győzelmet arattak. A sorban Matej Ferjan következik, aki 2002-ben Szlovénia, majd 2005-ben hazánk képviseletében hódította el a legjobbnak járó serleget, illetve Stefáni Attila, aki 2001-ben és 2006-ban diadalmaskodott. A házigazda SpeedWolf Debrecen vezetése gondolt az egykori klasszisokra, s életre hívta a Debrecen Nagydíj legendái eseményt, aminek keretében a korábbi magyar győztesekkel találkozhattak az érdeklődők a viadal előtt.
A várakozásoknak megfelelően óriási érdeklődés övezte a versenyt, s a világbajnoki vizitre szépen megtelt az aréna, több mint négyezer néző előtt küzdöttek a salakszórók. Az idei virágkarneváli salakszórásra a szervezők 23 futamból álló viadalt írtak ki: a 20 alapfutamot követően – miután mindenki megmérkőzött mindenkivel –, a legtöbb pontot gyűjtő versenyző egyenes ágon bejutott a fináléba, míg a következő nyolc pilóta két elődöntőben csapott össze. Az elődöntők első két helyezettje csatlakozott a legjobbak futamához, így öten küzdöttek meg a nagydíj-győzelemért.
A debreceni pályacsúcs tartója, Jamróg meglepte az első futamában Doyle-t, így a GP-menő két ponttal mutatkozott be. Ez a „pofon” felébresztette az auszit, aki ezt követően mind a négy starthoz állását megnyerte, s így első helyen, túlóra nélkül jutott a fináléba – a publikum nagy örömére. A verseny második szakasza hozott látványosabb küzdelmet és előzéseket, azaz a szurkolók felfokozott hangulatban várták az elődöntőket. A 21. futamban Lahti és Jamróg magabiztosan végzett az első két helyen, míg a két szlovén a harmadik pozícióért csatázott, amit végül Skorja szerzett meg Ivacic előtt. A második elődöntőben Iversen fölényes diadalt aratott, míg Miesiacnak meg kellett előzni az ukrán Levishynt a második helyért vívott csatában, a negyedik helyen a lengyel Bober végzett.
Videók a 47. Debrecen Nagydíjról
A futamok futamában némi meglepetésre Iversen kapta el a legjobban a startot, s Doyle hiába üldözte négy körön át, a dánt intették le először a kockás zászlóval, így ő lett Debrecen bajnoka. A négykörös száguldás végén Lahti lett a harmadik, míg a két lengyel, Jamróg és Miesiac leszorult a dobogóról.
A magyarok közül Magosi végzett a legelőkelőbb helyen, 3 pontjával a 12. lett. Kovács Roland az egyik futamában bukott, de folytatni tudta a küzdelmet, három egységet gyűjtve a 13. pozíciót szerezte meg. Fazekas pont nélkül zárta a versenyt. BN/NSO
Végeredmény:
1. Niels K. Iversen (dán) 11 (2,3,1,2,3) – 1. hely a döntőben
2. Jason Doyle (ausztrál) 14 (2,3,3,3,3) – 2. hely a döntőben
3. Timo Lahti (finn) 12 (3,3,3,1,2) – 3. hely a döntőben
4. Jakub Jamróg (lengyel) 11 (3,2,3,2,1) – 4. hely a döntőben
5. Paweł Miesiąc (Lengyel) 8 (2,1,1,1,3) – 5. hely a döntő
6. Marko Levishyn (ukrán) 11 (3,3,1,2,2) – 3. hely az elődöntőben
7. Nick Skorja (szlovén) 8 (3,2,bukott,0,3) – 3. hely az elődöntőben
8. Oskar Bober (lengyel) 10 (1,1,3,3,2) – 4. hely az elődöntőben
9. Matic Ivacic (szlovén) 10 (2,2,2,3,1) – 4. hely az elődöntőben
10. Oleg Mihailov (lett) 8 (0,2,2,2,2)
11. Peter Ljung (Svéd) 7 (1,0,2,3,1)
12. Magosi Norbert (magyar) 3 (1,0,2,0,0)
13. Kovács Roland (magyar) 3 (1,1,1,0,0)
14. Petr Chlupac (cseh) 3 (-,1,0,1,1)
15. Celina Liebmann (német) 1 (0,0,0,1,0)
16. Fazekas Dennis (magyar) 0 (0,0,0,0,0)
Az eredeti cikk itt található: https://www.nemzetisport.hu/egyeb_auto_motor/salakmotor-legyoztek-az-ausztral-vilagbajnokot-debrecenben-2909351
Fotók: Kiss Annamarie, Boros Norbert