A salakmotorozás legjobbjainak küzdelemsorozati új promótert kaptak, amitől nagyon sokan a sportág újjászületését várják.
Húsz esztendő elég hosszú idő ahhoz, hogy elgondolkozzunk a mögöttünk hagyott esztendőkön, illetve górcső alá vegyük a jövőt. A salakmotoros elit küzdelemsorozata a Grand Prix és a promóter Benfield Sports International (BSI) frigye éppen két évtizedig tartott. Az új szerelem friss impulzusokat hozott az ovál pályák világába, látszott, hogy van gazdája a szériának. Aztán az idő előrehaladtával – mint sok párkapcsolatban –, már a megszokás lett úrrá a szereplőkön, alig-alig akadt olyan változtatás, ami izgalommal töltötte volna el a szurkolókat. A BSI nem titkoltan szerette volna még szélesebb körben ismertté tenni a speedwayt, aminek az utolsó próbálkozások egyike az volt, hogy nagy nemzeti stadionokba vitték a nagydíjakat, ezáltal ezek a viadalok igazi ünneppé váltak a drukkerek körében. A kezdeti lelkesedés után igazából csak a cardiffi és varsói versenyek maradtak a versenynaptárban, a többi helyszín – többek között Koppenhága, Stockholm, Melbourne, Sydney és Tampere – szép lassan kikopott a versenynaptárból. A BSI az elmúlt 20 év alatt próbálta kimozdítani a sportágat az öreg kontinensről, ám mindössze Óceániáig jutott, Ausztráliában 4, míg az új-zélandi Aucklandben 3 megmérettetést rendeztek; a legutóbbi tengerentúli túra 2017-ben, Melbourne-ben volt.
Bár a világ számos országában közvetítették a Speedway Grand Prix-t, a látványos, innovatív dolgok itt is elmaradtak az utóbbi évtizedben. Szinte elhanyagolható újdonságokkal lepték meg a nagyérdeműt a televíziós közvetítések során, még a grafikák is alig-alig változtak a hosszú évek során. Napjainkban ott tartunk, hogy a lengyel Ekstraliga közvetítések fényévekkel megelőzik a GP-s műsorokat.
Ezek után talán annyira nem volt meglepő a bejelentés, hogy 20 esztendő regnálás után a BSI-t egy másik cég váltja a promóteri pozícióban. A szezon végén hivatalossá vált, hogy a négy pályázó közül az egyesült államokbeli székhelyű óriáscég, a Discovery egyik „leányvállalata”, a Discovery Sports Events lett a befutó. (Az új tulajdonosról tudni illik, hogy hozzájuk tartozik Európa legnagyobb sportcsatorna-hálózata, az Eurosport.) A Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) illetékeseivel kötött megállapodás értelmében a Discovery 10 évig lesz az egyéni világbajnokság, azaz a Speedway Grand Prix (SGP), illetve a csapatküzdelem, a Speedway of Nations (SON) promótere.
Az idei Grand Prix-sorozat utolsó állomáshelyén, a lengyelországi Torunban tartott nagyszabású sajtótájékoztatót az új promóter, ahol Jorge Viegas, az FIM elnöke is tiszteletét tette. A Discovery Sports Events vezetője, Francois Ribeiro szerint a következő szezonnal egy új korszak köszönt be a speedway világába, s egy 10 éves kaland kezdődik. Az új tulaj a Grand Prix és a Speedway of Nations mellett, a regionális Grand Prix selejtezők, valamint az U21-es és U16-os világbajnokságokért is felelős lesz. A 21 év aluliak versengése SGP2, míg a 16 év alattiak küzdelme az SGP3 elnevezést kapta. Ezek a viadalok úgy kerülnek a szurkolók érdeklődési körébe, hogy a Grand Prix fordulót megelőző napon, vagy másnapján rendezik. A fentieken túl létrehozzák a 10-15 éves gyermekek számára kiírt versengést, ami az SGP4 nevet kapta. Ezekkel az intézkedésekkel nem titkolt cél a fiatal korosztály megnyerése és megtartása a sportág számára, ami szívügye a GP nagykövetének kinevezett hatszoros világbajnok, Tony Rickardssonnak is.
A Discovery is belevág a „GP-nagydíjat Európán kívülre” projektbe, s ha a vírushelyzet engedi, 2022-ben Ausztráliában rendeznek versenyt. A tervek szerint pár éven belül az Egyesült Államok egyik városa is helyszín lesz, ennek a feladatnak a kidolgozását vélhetően Greg Hancock, a négyszeres egyéni világbajnok kapja. Érdekesség, hogy világbajnoki döntőnek korábban már adott otthont az USA: 1982-ben Los Angelesben, az 1932-és és 1984-es olimpia helyszínén, a Memorial Coliseumben csatáztak az akkori legjobb vaspapucsosok.
Visszatérve a jövő évi sorozatra: akik azt hitték, radikális reformok jönnek, azok tévedtek. Túl nagy változások még nem lesznek, megmarad a lebonyolítási szisztéma és vadonatúj helyszín sincs a versenynaptárban, ami egy, az Óceániai Nagydíjjal bővül (remélhetőleg), bár pontos házigazda még nincs. A biztonsági játék bizonyítékaként az első lépések egyikeként kijelölték (közösen az FIM illetékeseivel) a 2022-es GP szabadkártyás versenyzőit, akik nem mások, mint az idei szérából kiesett salakszórók, nevezetesen Jason Doyle, Robert Lambert, Leon Madsen, Anders Thomsen és Martin Vaculik. Ami jó hír a mezőnynek, hogy a versenyzők összdíjazásában változás történik, a ligaversenyeken kapott pénzekhez képest nevetségesnek mondható 85.500 dollárról 150 ezerre emelkedik a közös büdzsé.
A Speedway of Nations (SON) keretein belül továbbra is páros szisztéma alapján csatáznak egymással a legjobb salakos válogatottak. Bár az idei döntő után igencsak megerősödtek a lebonyolítási rendszert, s főként a pontozási szisztémát kritizáló hangok, a szervezők úgy gondolják, ez az ideális versenykiírás. (A Manchesterben megrendezett monstre, kétnapos, 42 futamos alapversenyt a lengyelek fölényesen nyertek, míg a második dánok kikaptak a harmadik britektől az elődöntőben, így lengyel–brit csatát hozott a finálé. A legjobbak küzdelmében a lengyel Bartosz Zmarzlik diadalmaskodott, de hiába győzött, miután a társa, Maciej Janowski elesett, így a második és harmadik helyen célba érő Robert Lambert és Daniel Bewley több pontot kapott a leintést követően, mint a polák duó, így a házigazdák lettek a világbajnok – 32 év után.)
A Discovery egyik legjelentősebb változtatása, hogy 2023-ban – hatéves szünetet követően – visszatér a programba a Speedway World Cup (SWC), azaz a csapat-világbajnokság. A World Cupot háromévente rendezik majd meg, s ezekben a szezonokban nem lesz SON.
Az új tulajdonos szeretné még népszerűbbé tenni a salakmotorozást, ezért a Grand Prix Nagydíjakon rajongói zónákkal, igazi dzsemborikkal várják majd a nagyérdeműt. Ez sem új keletű a GP-k történetében, de a nagy felhajtás lényegében egyetlen helyszínre, Cardiffra koncentrálódott. Az ígéretek szerint a közvetítések során a legújabb technológiákat fogják használni, amelyek lehetővé teszik, hogy egy teljesen más, jelenleg ismeretlen oldaláról láthassák a speedway kulisszatitkait a rajongók. A Discovery a speedway-fílinget még több emberhez kívánja eljuttatni, megismertetni, s ezért egy jól bevett példához nyúlnak. A Netflixen futó Forma–1-es dokusorozat, a Hajsza a túlélésért mintájára készítenek egy 10 epizódos szériát, aminek fókuszában a salakmotoros sztárok lesznek, s várhatóan jövő karácsony környékén kerül adásba. A Grand Prix Nagydíjakat élőben a Discovery + platformon közvetítik majd, míg a promóciós anyagok és hivatkozások az Eurosporton lesznek láthatók. Jelenleg még nem tudni, hogy Magyarországon melyik csatorna közvetíti majd a viadalokat.
A 2022-es versenynaptár
SGP:
Április 30.: Gorican (Horvátország)
Május 14.: Varsó (Lengyelország)
Május 28.: Prága (Csehország)
Június 4.: Teterow (Németország)
Június 25.: Gorzow (Lengyelország)
Július 9.: Toljatti (Oroszország)
Augusztus 13.: Cardiffban (Wales)
Augusztus 27.: Wroclaw (Lengyelország)
Szeptember 10.: Vojens (Dánia)
Szeptember 17.: Malilla (Svédország)
Október 1.: Torun (Lengyelország)
November 5.: Óceániai Nagydíj (nincs pontos helyszín)
SGP2:
Május 27.: Prága (Csehország)
Augusztus 14.: Cardiff (Wales)
Szeptember 30.: Torun (Lengyelország)
SGP3:
Augusztus 26.: Wroclawban (Lengyelország)
SON:
Július utolsó hete: Esbjerg (Dánia)
Forrás: Motor Revü/BN