A víz nedves, az ég kék, Nagyhalászon salakmotoros világversenyt rendeztek szombaton délután. Már-már természetes, hogy a Nyírségben nívós viadalt láthatnak a szurkolók, idén immár negyedik alkalommal gyűltek össze rangos versenyen a vaspapucsosok: a Grand Prix-kvalifikáció, az Európa-bajnoki selejtező és páros kontinensbajnoki elődöntőt követően U19-es Eb-döntőnek adott otthont a Nagyhalász Speedway Ring. Az elmúlt években már több mint tíz világeseményt szerveztek az Albók-tó partján, ám ez a verseny mégis mérföldkőnek számított a klub és a stadion életében, ugyanis ez volt az első finálé a létesítményben – írta a Nemzeti Sport Online.
A 19 éven aluliak döntőjében hét ország – Dánia, Lengyelország, Svédország, Norvégia, Szlovénia, Németország és Magyarország – 16 salakszórója kapott besorolást. A legjobbak csatáját három elődöntő előzte meg, a svédországi Vetlandából, a szlovákiai Zsarnovicából és a csehországi Plzenből a legjobb öt-öt vaspapucsos jutott a Nyírségbe, illetve hazánk a rendező jogán kapott egy szabadkártyás helyet, ezzel a lehetőséggel Füzesi Richárd próbált meg élni.
A salakmotoros junior Európa-bajnokság története 1998-tól datálódik, az első ciklusban a 21 éven aluliak, míg a jelenleg is érvényben lévő korhatár, azaz az U19-es besorolás 2013 óta van érvényben. Érdemes végignézni a korábbi győztesek listáján, hiszen olyan nevek is találhatók rajta, akik azóta már a felnőttek mezőnyében világklasszissá avanzsáltak: Bartosz Zmarzlik, Mikkel Michelsen, Matej Zagar, Robert Lambert és Anders Thomsen is állhatott már a dobogó legfelső fokán a megmérettetésen. Az eddigi 24 bajnokavatás során 10 alkalommal lengyel versenyző lett a kontinens legjobbja, viszont az utóbbi években nem jött ki a lépés a polákoknak. Tomasz Gollob hazájában nehezen emésztették meg, hogy tavalyelőtt a dán Marcus Birkemose, míg az elmúlt esztendőben a lett Francis Gusts diadalmaskodott a fináléban a reprezentásaik előtt. Most minden előjel amellett szólt, hogy a fehér-piros nemzeti színeket viselő vaspapucsosok közül kerül ki a győztes, hiszen nemcsak a minőséget, hanem a mennyiséget is ők jelentették a nagyhalászi kontinensfináléban. A 16 fős mezőnyben 7 (!) lengyel salakszóró kapott bizonyítási lehetőséget, akik egytől egyig a világ legjobb bajnokságaiban, a lengyel ekstraligában és 1. ligában edződnek hétről hétre. A Jakub Krawczyk, Damian Ratajczak, Kacper Grzelak, Wiktor Przyjemski, Franciszek Karczewski, Oskar Paluch, Antoni Mencel alkotta armadának a legnagyobb fejfájást a címvédő Gusts okozhatta volna, ám a lett pilóta sajnálatos módon idő előtt kiszállt a versengésből. Az SGP2-ben, azaz a 21 éven aluliak világbajnokságának döntőjében is állandó tagsággal rendelkező motoros a hétközi dán ligaversenyen bukott, aminek következtében súlyos lábsérüléssel szállították kórházba. A legfrissebb információk szerint Gustsnak nemcsak a nagyhalászi viadalt kell kihagynia, hanem az idény teljes hátralévő részét.
Az időjárás nem volt kegyes a verseny résztvevőihez. A délelőtti edzést – a remekül előkészített pályán – még megúszták a versenyzők, ám a viadal előtt kinyitották az égi csapokat, s a 15 órás kezdésre pocsolyák tarkították az ovált, ezért a start végül negyven percet csúszott. Az időként szemerkélő eső ellenére becsülettel húzták a gázt a fiatalok, igaz, páran közelebbről is megismerkedtek a pálya talajával, de szerencsére súlyos sérülés nem történt.
Viszont nem akármilyen meglepetésnek lehettek szemtanúi a nézők, hiszen a toronymagas favorit lengyelek nem bírtak a felázott ovállal és a skandináv riválisokkal. A derbi előrehaladtával egyre jobban elkezdett esni az eső, ezért a verseny zsűrije a 16. futam után véget vetett a küzdelemnek. Ennek következtében a 15. futam döntött az első hely sorsáról, mivel a két 8 pontos listavezető, a dán Jesper Knudsen és a norvég Mathias Pollestad mérte össze erejét. A dán motoros a start után az élre állt és magabiztosan vezetett, amikor a második körben az egyik gödör „megdobta”, elveszítette az uralmát, s majdnem a légpalánkban kötött ki. Ám Knudsen óriásit mentett, a gázelvételt és a korrigálást követően vissza tudott állni az élre, s ezután megnyerte a futamot, s elhódította az Európa-bajnoki címet. A második helyet Pollestad szerezte meg, míg a dobogó harmadik fokáról összevetés döntött három nyolcpontos pilóta között, amiben a svéd Casper Henriksson bizonyult jobbnak Franciszek Karczewski és Jakub Krawczik ellenében. Így az a blama érte a lengyeleket, hogy hét versenyzőjükből nemhogy Európa-bajnok nem lett senki, de még a dobogóra sem állhattak fel.
A magyar színeket képviselő Füzesi sajnos nem érte el azt a szintet, amivel partiban lehetett volna a kontinens legjobb 19 éven aluli salakosaival, a négy starthoz állása során nem szerzett pontot, s így a 16. helyen zárt. Boros Norbert/NSO
Végeredmény:
1. Jesper Knudsen (Dánia) 11 pont, 2. Mathias Pollestad (Norvégia) 10, 3. Casper Henriksson (Svédország) 8, 4. Franciszek Karczewski (Lengyelország) 8, 5. Jakub Krawczyk (Lengyelország) 8, 6. Damian Ratajczak (Lengyelország) 7, … 16. Füzesi Richárd (Magyarország).
Az eredeti cikk itt található: https://www.nemzetisport.hu/egyeb_auto_motor/salakmotor-lengyel-csod-skandinav-orom-a-nagyhalaszi-eb-n-2914079
Borítókép: NSO Fotók: Michal Krupa/Motormania